( کوهستان ) - زیباترین آبشار ایران (شوی)و دیدار گروه کوهنوردی علوم پزشکی کرمانشاه

آبشار شوی یا (تله زنگ) زیبا در داخل کوهستان های زیباتر زاگرس . این آبشار از لحاظ تقسیمات جغرافیایی جزو خوزستان و شهرستان دزفول است ولی در گذشته راه دسترسی ان از طریق مسیر راه آهن بود بدین صورت که با قطار باید به ایستگاه تله زنگ می رفتید و از آنجا بعد از 2 یا 3 ساعت پیاده روی  از مسیر کو ها و دره ها به آبشار می رسیدید  چند سالی است مسیری جدید گشایش یافته که گروه ما  این مسیر آبشار را در نظر گرفت و با هماهنگی برنامه توسط همنورد گرامی آقای خزایی با سه کوهنورد  مهربان وخونگرم دزفولی  بنام آقایان  : ماپار ،محمد پور ، احمدی که در این برنامه بعنوان راهنما برایمان خیلی زحمت کشیدن و از این جا از آنها بسیار تشکر می کنیم مسیر کرمانشاه جاده اسلام آباد  جاده دزفول - شهیون را ساعت 7صبح 91/1/17 با مینی بوس دانشگاه به رانندگی آقای منصوری  تا شهر دزفول راپیش گرفتیم و از انجا تا روستای شوی 100 کیلومتر مانده که تقریبا 70 کیلومتر آن آسفالت و30 کیلومتر جاده خاکی  پرپیچ خم  و ناهموار بود که ماشینهای کمک دار ومینی بوس می توانندمسیر را طی کنندادامه مسیر بوسیله تابلو ها ی  تا روستا های شیهون  ،لیوس ،گوشه ، و شوی  را می توان پی گرفت طی این مسیر در نهایت در پایین دره ای    به منطقه  سرتنگ  آخرین نقطعه ماشین رو  رسیدیم .البته قبل از رسیدن به این منطقه زیارتگاهی بنام امام زاده احمد چند کیلومتر مانده به سرتنگ سمت راست جاده خاکی وجود دارد که گروه  ما پس از زیارت عازم جایگاه نفت وگازسر تنگ آخرین ایستگاه اتومبیل شدیم راهی سخت وخسته کننده وبه امید دیدن ابشاری با صفا

حدود 4 ساعت وقت برد.هوا تاریک شده بود ما ساعت 5 از دزفول به راه افتاده بودیمواهالی روستا در این منطقه سکونت داشتند  شب را در این منطقه امن  با نظر راهنماهای خود سپری وساعت  6:30دقیقه  91/1/18روانه دیدن آبشار شدیم  با عبور از داخل رودخانه  کم آب  و سنگ ها عبور می کند وگاهی مجبوری از سنگ ها بالا و پایین رفتن از سمت راست بلندای دره عمیق از لابلای درخت های بلوط و صخره های سنگی که از بالای کوه به پایین غلتیده بودند ادامه پیدا می کرد تااینکه به داخل دره ای با صفا با دیواره ای بلند وارد شدیم .در حین عبور مسیر باید از دره بالا و پایین می رفتی و اگر چه در داخل رودخانه در این فصل آبی وجود نداشت ولی آثاربجا مانده آب نشان می داد که مناظری بس بدیع آب در این دره خلق می کند. در طول مسیر به یک قسمت باریک و پرتگاهی رسیدیم که باید دقت آنرا رد می کردی و در انتهای آن از لابلای سنگها باید به عمق دره می رسیدی. گاه گاهی در مسیر حرکت فلش هایی دو طرفه یا یکطرفه دیده می شدند که نوکشان به آبشار اشاره داشت  یواش یواش که پیش می رفتیم  صدای خروشان آبشار بیشتر شنیده می شد و پس از حدود 45 دقیقه خود را کنار آن دیدیم  که آب چگونه با فشار زیادی از دل کوه پایین و عظمت وزیبایی آن با گیا هان سبز پوشیده شده و با ریز تر شدن بر روی این سبزه ها حالت پلکانی آنها را می توان مشاهده کرد ولذت می بردیم عکس گرفتن ، شنا کردن ،انجام شد اما  منظره های جذاب که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. با یا داشت نمی توان توصیف کرد بای از نزدیک دید ولمس کردعلاوه بر آبشار اصلی در مسیر پیاده روی ، آبشارهای کوچک وزیبای دیگری وجود دارد  که در سایه آبشار اصلی   زیا د به چشم نمی آیند. آبشاربزرگ شوی، زیباترین آبشار ایران بنظر می آید و آنجاپر بود ازمشتا قان، دوست دارن طبیعت از سراسر ایران عزیز و گروه همنورد کامیار رستم آبادی از مسیر ایستگاه تله زنگ در مسیر دورود – اندیمشک در محل آبشار به گروه ما ملحق شده بودند  وجای همنوردا ن گرامی آقا نادر منتظریانی ، امجدیان ،دکتر شیبت زاده ،بابک بهرامیان در جمع ما  خالی بود ناچار باید بر می گشتیم با خدا حافظی ازدوستان راهنما، وهمشهریان همنورد در منطقه  ،راه طولانی طی شده تا کرمانشاه را در پیش گرفتیم تاخاطره خوش وخوبی را بهمرا ه آورده باشیم  تا برنامه بعدی به درود.............یاعلی